Orion verslaat UDI'19 + samenvatting!

Door Studio Orion 16 april 2024

Het heeft even mogen duren, zelfs de video samenvatting was er eerder dan het simpele schrijfverslag, maar de complexiteit zit hem in de eenvoud. Orion wint namelijk haar vierde duel op een rij, simpel, maar waarom kwam dit er niet eerder uit? Complex, hoor ik u denken. Maar ook UDI’19 werd zondagmiddag aan de zegekar gebonden van Orion. Daarbij traden de oranje-witten aan in een ondertussen bekende formatie: Bo Routs; Dyami van Ralen, Tijn Jellema, Mitchell Nguyen, Marvin Thomasia; Jevrin Nuñez, Roan Dollmann, Vince Alberts; Sam Huismans, Mick Alberts & Thomas Mansaré. Op de bank zaten Alex Kwieman, Sid Hermens, Mika van Haren, Thimo Theunissen, Sjoerd Freriks, Jeroen van de Wetering & Alioune Ba.

Orion startte het duel met de intentie de Brabantse ploeg hoog onder druk te zetten. De eerste minuten beloofden al veel, het spel ging direct op en neer met binnen vijf minuten voor beide ploegen al een corner. Daarbij werd de corner van Orion het gevaarlijkst, maar wel door een counter van UDI. Een afvallende bal werd opgevangen door Jevrin, maar de aangesnelde spits snoepte de bal van onze middenvelder af. Daardoor ging de Udense aanvaller alleen op Bo af, maar koos hij voor een lob over onze doelman heen. Echter ging deze poging van 35 meter ruim over het doel.

Er volgde een wedstrijd die zich vooral afspeelde op het middenveld. Beide ploegen durfde de voetballende oplossing te zoeken, zonder tot grote kansen te komen. Orion produceerde nog een afstandsschot via Roan, maar deze mistte de kracht om het de doelman van UDI lastig te maken. Aan de andere kant pakte Bo nog een knappe 1 op 1 situatie, maar deze werd daarna ook nog afgevlagd voor buitenspel. UDI kwam 5 minuten voor tijd nog eens door over onze rechterkant, waar na een lage voorzet onze doelman de bal leek op te kunnen pakken. Echter was Mitchell ook al onderweg deze voorzet weg te werken, waardoor er nog een hachelijk momentje ontstond voor het doel, maar ook dit leverde de Brabanders geen treffer op.

Orion kwam ongewijzigd, sterk de kleedkamer uit. Al binnen één minuut na rust ging flying dutchmen Mick voor een mooie kopbal, maar werd deze nog net gekeerd door doelman Job Schuurman (oud-NEC). Enkele minuten later zag Sam een goede dribbel onreglementair afgestopt zien worden. Zijn vrije trap van 35 meter kwam op het hoofd van Tijn, die zijn inzet op de paal zag belanden. Wederom was Mick er weer als de kippen bij en wist hij de rebound om te zetten naar een verdiende openingstreffer; 1-0!

Orion bleef geconcentreerd spellen en gaf weinig weg, op nog een enkele scrimmage na. Mitchell moest een poging afstoppen, waar geen man graag iets mee zou tegenhouden. Het tekende wederom zijn defensieve inzet. De moegestreden Dyami en Thomas werden vervangen door Jeroen en Ali. Voor Jeroen betekende het zijn terugkeer na een korte vakantie naar Indonesië, om zijn broertje op te zoeken al daar. Natuurlijk was iedereen blij met zijn terugkomst, al was UDI dat even net iets meer. De Udenaren kregen namelijk een penalty cadeau van onze rechtsback, die net te laat was om een inkomend hoofd van UDI te ontwijken tijdens het weg willen werken van de bal. De penalty werd onberispelijk ingeschoten; 1-1.

Orion wist de marge gelukkig snel te herstellen. Een overtreding op Sam van een Brabantse verdediger aan de zijlijn, zorgde voor een vrije trap. Deze werd op Lasse Schöne achtige wijze naar de verre hoek geslingerd. En net zoals in Madrid verkeek ook de doelman van UDI zich in Nijmegen op deze bal, die mooi in het dak van het doel belandde; 2-1! Orion wist de voorsprong knap te verdedigen en kreeg zelf nog enkele mogelijkheden via uitbraken, maar wist niet meer tot een grote kans te komen. Enkele spannende momenten voor eigen doel werden ook overleefd, waardoor er weer drie punten konden worden bijgeschreven. Een top weekend, waarin echt afstand werd genomen van de onderste plaatsen en er gefantaseerd kan worden over…

Bijvoorbeeld een KNVB beker voor NEC, waar u allen goed voor kunt gaan zitten. Orion speelt haar wedstrijd uit tegen Venray niet op deze zondag uiteraard, maar op donderdag 25 april. Graag zien we u daar, nog half dronken van geluk na een eventuele overwinning van zondag.

Samenvatting Roeland van Gent